Tuesday, August 24, 2010

IKHLAS

Malam sudah menunjukkan jam pukul 12.20 minit malam; aku rasa aku mahu menulis artikel yang terakhir sebelum masuk tidur. Dulu aku pernah tanya ustaz Hasrizal; macammana ustaz start jadi penulis ; macammana nak mulanya nya..Ustaz itu menjawa saya menulis blog dahulu..

Ok sekarang ; sekarang aku hendak menulis artikel mengenai 'Ikhlas' yang aku dengar di radio IKIM beberapa bulan dahulu; sebelum terlupa.

Pada zaman dahulu ketika nabi Adam telah di turunkan kebumi..banyaklah makhluk2 Allah yang menunggu ketibaan nya..kerana memamng pada masa itu tidak ada peminpin kepada mereka ; banyaklah makluk2 bumi seperti binatang 2 datang berjumpa nabi Adam untuk mengucapkan taniah kepada Nabi Adam.

Maka;

Di pendekkan cerita sekumpulan kijang ini datang bertemu juga dengan nabi Adam dan mengucapkan tahniah kepada Nabi Adam. Apabila mendengar ucapann tersebut nabi Adam pun menggosok-gosok dibelanag badan kijang tersebut. Apabila kijang tersebut balik dia bertemu dengan rakan-rakan nya ; rakan-rakan nya ada merasa satu bau yang sangat harum ; bau apakah ini..? tanya kijang tersebebut.. bau ini datang daripada bulu dibadan kamu. Oh ; tadi aku baru bertemu dengan nabi Adam dan mengucapkan tahniah kepada nya kerana datang kebumi untuk memimpin bumi..

Maka setelah mendengar cerita tersebut pergilah kijang yang lain ini juga bertemu nabi Adam, dipendekkan cerita samalah seperti yang sebelumnya dia dapat bertemu degan nabi Adam dan Nabi Adam menggosok2 kan nya bulu pada badan kijang tersebut..

Apabila balik didapati tidak ada bau wangi keluar daripada bulu badan kijang tersebut..kijang -kijang itu pun berasa hairan..

Yang sebenarnya; kumpulan kijang yang kedua itu datang kerana mempunya tujuan untuk mendapat bau wangi bukan lah 'ikhlas' untuk mengucapkan tahniah kepada nabi Adam... Sebab itulah sampai sekarang ada sekumpulan kijang yang mengeluarakan bau wangi pada bulunya di buat minyak wangi ' kijang kasturi'..

wallahualam...

No comments: